Reklama w Google AdWords jest bardzo chętnie wykorzystywana przez duże firmy i korporacje. Pozwala bowiem dotrzeć do ogromnej rzeszy odbiorców, którzy każdego dnia szukają w sieci odpowiedzi na nurtujące ich pytania i osiągnąć wyższą pozycję w wyszukiwarce niż konkurencja. Czy formaty reklamowe popularne wśród największych przedsiębiorstw są również dobrym sposobem na promocję małych firm?
Reklamy AdWords – co to takiego?
AdWords to płatne formaty reklamy internetowej od Google. Pozwalają wyświetlać linki sponsorowane w wynikach wyszukiwarki Google, na stronach www, które korzystają z sieci partnerskiej Google AdSense oraz w reklamach na YouTube. To oznacza, że nasza reklama może pojawić się zarówno po wpisaniu do wyszukiwarki przez internautę zapytania zawierającego słowo-klucz, jak również na stronach tematycznych, które odpowiadają temu, co chcemy promować. Wbrew temu, jak w głównej mierze postrzegane są tego typu reklamy, AdWords to nie tylko słowa kluczowe. Dostępne są również takie formaty, jak:
- reklama graficzna,
- reklama aplikacji,
- reklama produktowa,
- dynamiczna (elastyczna) reklama w wyszukiwarce,
- reklama wideo,
- reklama typu „tylko połączenie”.
Jeśli zaś chodzi o reklamy u partnerów sieci AdSense, to mają one trzy typy – reklamy tekstowe, reklamy displayowe, reklamy mobilne (tekstowe i displayowe) – i mnóstwo możliwości, jeśli chodzi o rozmiar. Patrząc na większość stron www współpracujących z tą siecią partnerską, najczęściej wybieranym formatem wydaje się być jednak banner.
AdWords a inne rodzaje reklam
Zanim podejmiemy decyzję o skorzystaniu z Google AdWords, warto przeanalizować koszt i porównać go z innymi rodzajami reklam, jakie oferuje nam rynek.
- Ulotki reklamowe – przy zamawianiu większej ilości, a więc przynajmniej kilku tysięcy sztuk, jednostkowy koszt będzie oscylował w granicach kilku do kilkunastu groszy. Jednak ulotki reklamowe są jednym z najmniej skutecznych materiałów promocyjnych. Zwykle, nawet nieprzeczytane, trafiają do kosza. Dodatkowo, musimy pamiętać, że poniesiemy również koszt kolportażu, a ten zaczyna się już nie od kilku groszy, ale kilku złotych.
- Banery zewnętrzne – cena 1 m2 może wynieść już kilka złotych. Jednak tak niski koszt zwykle wiąże się z bardzo słabą jakością materiału, z jakiego zostanie wykonany baner. Jeśli będzie zbyt cienki, to bardzo szybko zostanie zerwany lub porwany przez wiatr albo zniszczony w inny sposób. Warto również pamiętać, że jeśli chcemy, by tego typu reklama została zauważona, musimy ją zamontować w odpowiednim miejscu, za co zapłacimy przynajmniej kilkadziesiąt złotych w miesiącu.
- Reklama w radio – za samą emisję reklamy w lokalnym radio zapłacimy około kilku tysięcy tygodniowo (kilka spotów). W większych rozgłośniach koszt jednego spotu to kilkanaście tysięcy. Warto też pamiętać, że stworzenie takiej reklamy musimy zlecić profesjonalnej firmie, która zajmie się scenariuszem oraz produkcją. To dodatkowy koszt rzędu kilku tysięcy złotych.
- SEO – miesięczny koszt pozycjonowania waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Warto pamiętać, że pierwsze efekty współpracy z firmą SEO zauważymy dopiero po kilku miesiącach.
Co łączy każdą z tych reklam? Płacimy za nie „z góry”, nie mając pewności, czy przyniosą jakikolwiek rezultat. Google AdWords to z kolei formaty reklamowe, za które płacimy dopiero po uzyskaniu założonych efektów, a więc po kliknięciu w reklamę i przejściu użytkownika na stronę internetową. Wyjątek stanowi format CPM, gdzie rozliczamy się nie za kliknięcia, ale za każde 1000 wyświetleń naszej reklamy. Cena w tym przypadku kształtuje się podczas licytacji między firmami zainteresowanymi tym formatem. Dodatkowo, Google bardzo często oferuje nowym klientom kupony rabatowe na pierwsze kampanie. Możemy otrzymać jednorazowo od 200 do 600 zł, które zasilą nasz budżet reklamowy w pierwszym miesiącu. Generalnie, w większości formatów AdWords, koszt jednego kliknięcia może wynieść setne części grosza lub kilkanaście do kilkudziesięciu złotych. Wszystko zależy od tego, na ile jesteśmy obeznani z tym narzędziem, jak bardzo potrafimy optymalizować kampanie i – co najważniejsze – jak dużą popularnością cieszą się frazy, na które się pozycjonujemy w AdWords. Dobra wiadomość jest taka, że wszystkiego możemy się nauczyć lub zlecić firmie specjalizującej się w prowadzeniu kampanii Google AdWords.
Jakie zalety mają reklamy Google AdWords?
Kampanie Google AdWords mają mnóstwo zalet. Wybraliśmy 12 najważniejszych z nich, które sprawią, że zaczniesz na poważnie zastanawiać się, dlaczego jeszcze nie korzystasz z tych formatów reklamowych. Oto one:
- Dotarcie do dużej ilości użytkowników sieci.
- Przyciąganie większej ilości potencjalnych klientów na stronę internetową.
- Szansa za zwiększenie sprzedaży.
- Możliwość podążania za klientem, którego zainteresowane wzbudziliśmy, a który np. porzucił koszyk i przypominania mu o produkcie za pomocą remarketingu.
- Możliwość reklamowania się 24h/dobę.
- Możliwość testowania reklam, wstrzymywania i ponawiania kampanii w dowolnym momencie.
- Dostęp do wyników kampanii przez całą dobę.
- Możliwość reklamowania się wśród klientów lokalnych i globalnych.
- Możliwość docierania do osób zainteresowanych w odpowiednim czasie, co zwiększa osiągnięcie efektu reklamowego.
- Docieranie do użytkowników na wszystkich urządzeniach z dostępem do internetu – komputerach, laptopach, tabletach, telefonach.
- Płatność za efekty.
- Możliwość ustawienia dowolnego budżetu reklamowego.
Mamy nadzieję, że te argumenty są na tyle przekonywujące, że jeszcze dziś podejmiesz decyzję o zarejestrowaniu się w Google AdWords. Dodamy tylko, że rejestracja jest darmowa.
AdWords dla małych firm – czy warto?
Nawet przy niskim budżecie jesteśmy w stanie osiągnąć satysfakcjonujące wyniki kampanii Google AdWords. Oczywiście pod warunkiem, że zrobimy ją umiejętnie i wykorzystamy cały jej potencjał. Warto zapoznać się przede wszystkim z:
- rodzajami dopasowawania reklam,
- możliwością kierowania na określoną lokalizację,
- remarketingiem,
- możliwościami śledzenia konwersji z reklam.
Oprócz tego, musimy pamiętać, by nie tylko reklama była sama w sobie atrakcyjna, ale również, by strona docelowa, na którą kierujemy użytkownika spełniała jego oczekiwania i odpowiadała obietnicom, jakie złożyliśmy w samej reklamie. Z rozsądkiem ustalajmy budżet i testujmy. Dzięki temu nauczymy się optymalizować kampanie. Google AdWords to jedna z najefektywniejszych form promocji, bez względu na to, czy jesteśmy właścicielem małej firmy czy korporacji. Sukces osiągniemy dzięki zdobywaniu wiedzy na temat tworzenia reklam i odpowiedniemu podejściu do ich wdrażania oraz zarządzania nimi.
![]() |
Piotr Górski Artykuł został przygotowany przez firmę BLUMO specjalizującej się w marketingu internetowym a w szczególności pozycjonowaniu stron internetowych oraz reklamy AdWords. |