Zachowanie prywatności danych użytkowników to temat, który nie schodzi ze świecznika. Informacje te są niezbędne do funkcjonowania i ulepszania większości nowoczesnych smart urządzeń i aplikacji. Czy dane zgromadzone przez odkurzacze, pralki i lodówki są bezpieczne?

 

Gromadzenie danych przez smart urządzenia

Zachowanie prywatności danych użytkowników to temat, który nie schodzi ze świecznika. Informacje te są niezbędne do funkcjonowania i ulepszania większości nowoczesnych smart urządzeń i aplikacji. Czy dane zgromadzone przez odkurzacze, pralki i lodówki są bezpieczne?

 

Nie należy obawiać się gromadzenia danych

Obecnie niemal każde urządzenie, aplikacja i program gromadzą nasze dane celem lepszego dopasowywania się produktów do naszych preferencji, wymagań i charakteru ich eksploatacji. Jest to naturalna kolej rzeczy i w prostej linii prowadzi do technologicznego rozwoju i postępu.

Łukasz Bojanowski, Prezes Zarządu RoboJet uważa, że – Samo gromadzenie danych przez producentów osprzętu i oprogramowania nie jest niczym złym. Problem rozpoczyna się, gdy firmy zaczynają zarządzać danymi użytkowników na zewnątrz, np. sprzedając lub udostępniając je podmiotom trzecim. Takie postępowanie powszednieje. Nic więc dziwnego, że w konsumentach wzrasta pewna świadomość w udostępnianiu dotyczących ich informacji – tłumaczy.

 

Co ze smart urządzeniami?

Wiele urządzeń obecnych w naszym codziennym życiu gromadzi informacje o nas. Nie robią tego jeszcze tak, jak planowane inteligentne urządzenia z najbliższej nam przyszłości. Tempo rozwoju technologicznego i wdrażania go na rynek powoduje, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się, że nawet inteligentna lodówka będzie na bieżąco kontrolować stan poszczególnych produktów. Gdy urządzenie zauważy, że kończą nam się jajka, wówczas poinformuje nas o tym fakcie. Nie brzmi to niebezpiecznie, prawda?

Co jednak w sytuacji, gdy firma wykorzysta gromadzone przez smart urządzenia informacje i udostępni je podmiotom trzecim? Wówczas, gdy zacznie nam brakować jajek, lodówka wyświetli nam spersonalizowaną reklamę sklepów spożywczych w okolicy – przedstawi poszczególne ceny, zaproponuje optymalny dojazd do sklepu, lub złożenie zamówienia online.

 

Mapowanie przestrzenne – urządzenie gromadzi dane o rozkładzie Twojego domu

Mapowanie przestrzenne to jedna z najnowszych technologii, która niedługo również pojawi się w urządzeniach RoboJet. Technologia ta polega na uczeniu się przez odkurzacz rozkładu mieszkania, aby mógł on jeszcze lepiej i sprawniej wykonywać swoje obowiązki.

Łukasz Bojanowski uspokaja. – O ile dane te pozostaną w wewnętrznym systemie odkurzacza i systemie producenta, technologia stanowi niesamowity motor napędowy do tworzenia rozwiązań z zakresu IoT, a także do wzajemnego komunikowania się inteligentnych urządzeń w obrębie mieszkania – komentuje.

Należy jednak pamiętać, że wykorzystanie danych o rozkładzie mieszkania przez niepowołane podmioty w zestawieniu z danymi zebranymi z innych źródeł – takich jak np. cookies, może stanowić poważny problem naruszający prywatność, a także bezpieczeństwo użytkowników. Wystarczy porównać śledzące nas dane z wyszukiwarki, w której mogliśmy poszukiwać fraz związanych przykładowo z urlopem i dostępnością pokoi hotelowych w interesującym nas terminie. Zastanówmy się, jak zebrane dane z przeglądarki wraz z wykradzioną lub wykupioną mapą mieszkania mogą przysłużyć się potencjalnemu złodziejowi.

Częstą praktyką stosowaną przez producentów rozwiązań z zakresu IoT jest również sama sprzedaż anonimowych danych podmiotom reklamowym. Celem takiego działania jest późniejsze wykorzystanie danych do dostarczania lepiej spersonalizowanych reklam.

Nurtującym nas pytaniem winno być zatem to, w jaki sposób dana firma zamierza wykorzystać gromadzone dane i – biorąc pod uwagę kampanię długoterminową – w którym kierunku zamierza lokować swoje działania, by zarabiać pieniądze. Strategia producenta jest więc kluczowa dla naszego bezpieczeństwa. Kupując inteligentne urządzenia, powinniśmy bacznie przyglądać się polityce danej firmy i przewidywać jej dalsze posunięcia.

 

RoboJet dba o bezpieczeństwo swoich konsumentów

RoboJet zapewnia. – Świadomość powyższych zagrożeń oraz misja dostarczania naszym klientom bezpiecznych oraz nowoczesnych rozwiązań powoduje, że RoboJet nawet w najodleglejszych planach nie zamierza wykorzystywać gromadzonych danych użytkowników. Dane pozyskiwane przez nasze urządzenia pozostaną tylko i wyłącznie w naszych systemach i nie będą udostępnianie nawet w formie anonimowych paczek do celów reklamowych – podsumowuje Łukasz Bojanowski.