Branża odzieżowa w Polsce rozkwita. Nadal zysków ze sprzedaży ubrań nie można nawet porównywać do tych, jakie uzyskują producenci na Zachodzie, ale każdego roku jest coraz lepiej.

 

Według wyliczeń statystyczny Polak wydaje każdego roku na ubrania prawie 1 000 złotych. Miesięcznie to dokładnie 83 złote.

 

Wartość polskiego rynku odzieżowego

37,8 miliardów złotych – dokładnie na tyle wyliczana jest wartość rodzimej branży odzieżowo-obuwniczej w roku bieżącym. Finansiści potwierdzają, że wzrost zysków w porównaniu z rokiem 2016 to nawet 3,9%. Dla przykładu, w roku 2014 wartość rynku odzieżowego w Polsce wyliczana była na 33,9 miliardy złotych.

 

Wydatki na ubrania

Wraz z bogaceniem się polskiego społeczeństwa, wydajemy na ubrania coraz więcej. Jeszcze w 2014 roku przeznaczaliśmy na ten cel 879 złotych rocznie. W tym roku planujemy kupić odzież za kwotę 985 złotych.

Okazuje się, że wolne środki w naszym domowym budżecie najczęściej przeznaczamy właśnie na nowe ubrania – tak robi aż 72% Polaków. 49% z nas kupuje za zarobione pieniądze obuwie. 51% kobiet przynajmniej raz w miesiącu nabywa również jakiś kosmetyk.

 

Gdzie robimy zakupy?

Najwygodniejsze zakupy, dzięki którym nasze szafy zostają zapełnione, dokonywane są w galeriach handlowych. Aż 60% Polaków właśnie w takich obiektach kupuje ubrania. Wpływ na to ma przede wszystkim komfort ich kupowania – w butikach dostępne są wygodne przymierzalnie, sklep oferuje zazwyczaj pełną rozmiarówkę. W centrach handlowych skupione są też różne marki, a jeden dzień poświęcony na tzw. shopping skutkuje pełnymi torbami nowych ubrań. Ogromną zaletą jest też obsługa sklepów oraz możliwość dokonywania płatności kartą – to ważne biorąc pod uwagę choćby czas, jaki poświęcamy przy sklepowej kasie oraz wygodę realizacji transakcji zakupowych.

Tylko 19% Polaków kupuje ubrania na bazarach. Wpływ na to ma głównie niska jakość oferowanej odzieży, ale też niski komfort nabywania tego rodzaju produktów. Na bazarach nie ma przymierzalni i można płacić tylko gotówką. 11% z nas ubiera się w second-handach, a 10% w dyskontach.

 

Kto najczęściej kupuje ubrania?

W Polsce dostępna jest odzież dla różnej grupy docelowej. Nie da się jednak ukryć, że na tzw. shopping najczęściej wybierają się kobiety, które najczęściej nabywają ubrania nie tylko dla siebie, ale i całej rodziny.

Zgodnie ze statystykami w sklepach odzieżowych najwięcej pieniędzy zostawiają panie w przedziale wiekowym 24-38 lat. To kobiety pracujące, zarabiające na własne wydatki. Czynne zawodowo dbają o swój wizerunek.

 

Forma dokonywania zakupów

W galeriach handlowych zazwyczaj płacimy plastikowym pieniądzem. Doskonałym rozwiązaniem są karty bezstykowe – ułatwiają realizację całej transakcji i skracają czas, jaki spędzamy przy sklepowej kasie.

Nie da się też ukryć, że posiadając kartę płatniczą, jesteśmy w stanie wydać więcej. Badania potwierdzają jednak, że tylko niewielki odsetek Polaków wpada w „szał zakupów”. Nabywanie ubrań jest raczej przez nas dobrze przemyślane, rzadko kiedy kupujemy rzeczy, które okazują się nietrafione.

Artykuł powstał w oparciu o treści ze strony PaySquare – firmy obsługującej płatności za pomocą terminali płatniczych.