VOLVO to synonim bezpieczeństwa, solidności i dbałości o każdy szczegół wykończenia. Nie każdy jednak wie, jak powstała ta szwedzka marka. Przybliżamy historyczną sylwetkę producenta najbezpieczniejszych aut w historii.

 

Jako znak firmowy VOLVO pojawiła się dużo wcześniej, niż pierwszy samochód tej marki. Znak firmowy szwedzkiej fabryki łożysk kulkowych SKF został zarejestrowany w 1915 roku. Słowo “volvo” oznacza po łacinie “toczę się”. Nazwa idealna dla fabryki łożysk kulkowych. Tak się złożyło, że w tej samej fabryce pracowało dwóch zainteresowanych motoryzacją panów: Gustaf Larson i Assar Gabrielsson. Ich rozmowy na ten temat ewoluowały w pomysł zbudowania samochodu.

Był to czas, gdy motoryzacja zaczynała się rozwijać, lata dwudzieste XX wieku, to nie tylko czas Wielkiego Kryzysu, ale też czas wielu wynalazków motoryzacyjnych. Po trzech latach, 14 kwietnia 1927 roku z fabryki w Hisingen wyjechał pierwszy samochód, model OV4, rozpoczynając wyjątkowa historie wyjątkowych samochodów. Volvo OV4 był kabrioletem. Jego projekt wzorowano na amerykańskich samochodach z czterocylindrowymi silnikami o mocy 28 KM. Nosił nazwę Jacob.

 

Założenia konstruktorów – niezmienne od niemal stu lat

 Konstruktorzy pierwszego volvo założyli, że ich samochód musi: mieć prostą konstrukcję, konstrukcja powinna być oparta na własnych a nie zakupionych komponentach a także. Najważniejszym zaś założeniem miała być jego wysoka jakość a nie niska cena. Te założenia przyświecają konstruktorom VOLVO do dziś. Jako drugi pojawił się model PV651, pierwszy samochód z sześciocylindrowym silnikiem, chłodzonym wodą, wyposażony w hydrauliczne hamulce i zsynchronizowaną skrzynię biegów. Szybko rozpoczęto również produkcję samochodów ciężarowych i autobusów.

 

Własna technologia i patenty – wszystko dla bezpieczeństwa

 II wojna światowa to okres prac nad samochodem, który przebojem zdobył rynek. Stylizowany na auta amerykańskie, ale technicznie dopracowany do ostatniego szczegółu model PV444, który w 1953 był najczęściej sprzedawanym samochodem w Szwecji. Oznaczenie liczbowe pojazdu oznaczało:

  1. 4 – czteroosobowe wnętrze
  2. 4 – moc 40 KM
  3. 4 – użycie czterocylindrowego silnika

Nic w tym aucie nie było dziełem przypadku.

 

Lata powojenne to okres rozwoju

 Fabryka w latach 50-tych zatrudniała ponad 6 tysięcy pracowników, produkowała auta użytkowe – ciężarówki, autobusy i traktory, napędzane silnikiem Diesla. Z taśm montażowych zjeżdżały również luksusowe limuzyny, jak PV831, z welurową tapicerką, dywanikami na podłodze, z gniazdem zapalniczki, zegar oraz radio. Próbowano stworzyć auto sportowe, tak jak na przykład model P1900. Napędzany był 70-cio konnym silnikiem z dwoma gaźnikami, czy model 120 Amazon, którego awangardowa sylwetka, o charakterystycznym wlocie powietrza w chłodnicy, pojawiła się na ulicach w 1957. W aucie tym zastosowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, jako pierwszy przeszedł też crash-testy, wykorzystane podczas promocji. Do produkcji w tym czasie weszły ciężarówka “Tytan”, L420 Snabb E czy autobus B655.

 

Sława i ekspansja na cały świat jako lidera w kwestiach bezpieczeństwa

Lata sześćdziesiąte to okres globalnej ekspansji koncernu. Otwarty zostaje nowy zakłada w Torslanda pod Geteborgiem. Roczna produkcja sięga 200 tysięcy egzemplarzy. W tym czasie pojawia się auto, które jako pierwsze na świecie posiada strefy kontrolowanego zgniotu, hamulce tarczowe we wszystkich kołach, pasy na tylnej kanapie oraz urządzenia kontrolujące emisję spalin. To model 144, w którym kilka lat później zastosowano elektroniczny wtrysk paliwa.

Początek lat siedemdziesiątych to moment powstania Volvo Technical Center, miejsce, gdzie przeprowadza się eksperymenty i testy nowych pojazdów. To tam testowano system ABS, zderzaki teleskopowe czy poduszki powietrzne. Firmie nadal przyświecają trzy zasady założycieli, czyli – żadnych obcych komponentów. Firma święci tryumfy, przejmuje ⅓ akcji holendreskiego DAFa, rozszerzając ofertę o mniejsze modele samochodów, powstają Volvo 240 i 260. To również okres umacniania się opinii na temat bezawaryjności i bezpieczeństwa Volvo.

 

Jeszcze więcej rewolucji dla bezpieczeństwa

Na początku lat 80-tych Volvo znowu szykuje rewolucję w motoryzacji – wprowadza na rynek pierwszą jednostkę z turbodoładowaniem w modelu 240 Turbo. Pojawia się system kontroli trakcji, ABS czy poduszki powietrzne, elementy, bez których trudno dziś wyobrazić sobie bezpieczne auto. W latach dziewięćdziesiątych Volvo wprowadza poprzecznie montowany silnik 5-cio cylindrowy, unikalny system zawieszenia Delta-link, SIPS czyli system chroniący przed skutkami zderzeń bocznych, samoregulujące się pasy bezpieczeństwa.

Rewolucja goni rewolucję, zwłaszcza w zakresie technologii bezpieczeństwa. W tym okresie Volvo zmienia nazewnictwo modeli, wprowadzając odpowiednio oznaczenia:

  1. “S” dla sedana
  2. “V” dla kombi
  3. “C” dla coupe

Pojawia się w sprzedaży model S4o, V40 oraz C70. W 2000 roku otwarta zostaje fabryka Volvo w Wuxi, odległego o 100 km od Szanghaju, gdzie produkuje się silniki Diesla oraz generatory. Zmienia się stylistyka starszych modeli. Ciągle modyfikuje się jednostki napędowe, wprowadzając system Common Rail do silników Diesla i unowocześniając silniki benzynowe. Dziś, Volvo nadal utrzymuje palmę pierwszeństwa w rankingach bezpieczeństwa, a modele V40 wyposażone są w poduszki powietrzne dla pieszych, dzięki czemu jest to auto najwyżej ocenianym samochodem w historii pod względem bezpieczeństwa pieszych.

 

Autor artykułu
Artykuł przygotowała Pomoc Drogowa Pat-Car z Płocka zajmująca się transportem i wynajmem aut.