Jeździsz z przyczepą towarową? Wiesz, jak się zachować w czasie poślizgu?

Wielu z nas musi coś przewieźć, zawieźć. Niezbędna staje się wówczas przyczepka, na którą można załadować zdecydowanie więcej, niż do auta. Ale jadąc z przyczepką, zwłaszcza zimą, warto wiedzieć, jak się zachować w czasie niekontrolowanego poślizgu.

 

Poślizg autem ciągnącym przyczepkę może być bardzo niebezpieczny. Kiedy przyczepa zaczyna wyprzedzać auto? Wówczas, gdy kierowca wykonał gwałtowny ruch kierownicą, omijając dziurę w jezdni. Przyczyna może leżeć również w dużej bezwładności przyczepy z ładunkiem, która nie lubi szarpnięć kierownicą i spowodowanych tym gwałtownych zmian toru jazdy. A to już pociąga za sobą lawinę niefortunnych zdarzeń. Kierowca, czuje szarpnięcie tyłem auta, spowodowane przez bezwładną przyczepę, silnie kontruje kierownicą. Za moment cały zestaw zaczyna poruszać się po jezdni wężykiem. Niedoświadczony kierowca jest wówczas zbyt zdezorientowany, by wykonywać kierownicą właściwe ruchy, zbyt spanikowany, by nie hamować, a to pociąga za sobą jeszcze bardziej ekstremalne zachowania zestawu.

 

Poślizg to nie tylko domena młodych kierowców

Gorzej, że doprowadzenie zestawu do takiego wężykowania może zdarzyć się nie tylko początkującym kierowcom. Dlatego na drodze nie można poddać się rutynie. W poślizg równie dobrze może wpaść kierowca małego auta ciągnącego przyczepę towarową, jak i kierowca dużej ciężarówki, który niejedną trasę w życiu przejechał.

Podczas “wężykowania” absolutnie nie wolno gwałtownie skręcać kierownicą, nie należy też hamować. Podczas hamowania, podczas bardzo prawdopodobnego nie zadziałania hamulca najazdowego, przyczepa może siłą swojej bezwładności zepchnąć auto do rowu. Zdecydowanie lepiej spokojnie dodać gazu i wyrównać tor jazdy. Wówczas sama przyczepa wyrówna tor jazdy i ustabilizuje się, bez zbędnego kręcenia kierownicą.

 

Sygnały ostrzegawcze

Kierowca, który ciągnie przyczepę powinien być wyczulony na to, co ona do niego “mówi”. Sygnały, przekazywane przez przyczepę pozwalają uniknąć niekontrolowanego poślizgu.

Pierwszym ostrzeżeniem jest nerwowe zachowanie przyczepy, mimo, że kierowca nie wykonuje żadnych ruchów kierownicą. Co robić aby wyrównać tor jazdy? Zwolnij! Ale nie hamując gwałtownie, tylko delikatnie, samym silnikiem, spokojnie.

Drugie ostrzeżenie następuje wówczas, gdy przyczepa zaczyna powoli wytrącać z równowagi tył auta. Tutaj również należy zwolnić, ale wówczas, gdy tył auta i przyczepa znajdą się w jednej linii. Wyczucie tego momentu jest trudne, aczkolwiek nie niemożliwe. Faktem jest, że jest to już sytuacja niebezpieczna, grożąca niekontrolowanym poślizgiem i utratą panowania nad zestawem. Doświadczeni szoferzy doradzają w tej sytuacji nieco inne zachowanie. Z uwagi na fakt, że trudno wyczuć, kiedy zestaw ustawiony jest w jednej linii, należy dodać odrobinę gazu, aby go wyprostować i zacząć zwalniać wówczas, gdy go wyprostujemy. Również spokojnie, delikatnie, bez gwałtownego kontrowania kierownicą.

 

Przestrzegaj zasad!!!

Jako kierowca powinieneś bezwzględnie przestrzegać kilku zasad, związanych z prowadzeniem auta z przyczepą. Przede wszystkim nie wolno przeładować przyczepy, nie należy też przekraczać prędkości, przy której przyczepa zaczyna zachowywać się nerwowo. Podczas załadunku dbaj o właściwe rozmieszczenie ciężarów, pilnuj, aby ciężar umieszczony był centralnie nad osią przyczepy. Pamiętaj, że to co cięższe powinno znaleźć się możliwie blisko podłogi.

Z kolei, jako użytkownik drogi, widząc, że nadjeżdżający z naprzeciwka samochód zaczyna się dziwnie zachowywać, przyczepa za nim zaczyna żyć własnym życiem i podejmuje próby wyprzedzenia ciągnącego go pojazdu, zadbaj o swoje bezpieczeństwo. Nie ryzykuj dalszej jazdy, z nadzieją, że wymykająca się spod kontroli przyczepa cię “nie zamiecie”, tylko zwolnij, zjedź jak najdalej na pobocze i obserwuj rozwój wypadków. Nie wyłączaj silnika, bo może się okazać, że musisz ratować się ucieczką.

Bezpieczeństwo na drodze zależy od nas wszystkich. Od tych ciągnących przyczepę, od tych, którzy jadą za lub z naprzeciwka. Każdy powinien czujnie obserwować to, co się na drodze dzieje. Bezpieczna podróż? Owszem! Bez rutyny!

 

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę PHU Sebik z Chojnic zajmującą się wynajmem, sprzedażą i serwisem lawet oraz przyczep.

 

 
 

Katagoria: Motoryzacja, Porady motoryzacyjne
Słowa kluczowe: , , , ,
Opublikowano 10 miesięcy temu.
Publikacja była czytana: 1102  razy.