Komunikacyjna przyszłość świata

Europa z zakazem wjazdu samochodów do miast, dwu- i trójkołowce podbijają Indie, w USA korki kosztują rocznie ponad 120 mld USD.

 

Europa

Samochody z zakazem wjazdu do miast.

Kosztowne korki: W roku 2025 zakorkowane ulice europejskich metropolii będą kosztować 208 mld EUR rocznie4. A niewykluczone, że więcej, bo do roku 2050 ponad 82% Europejczyków ma mieszkać w miastach.

Priorytetowe rowery: Mieszkańcy Amsterdamu pokonują na rowerach 2 miliony kilometrów dziennie. Odpowiada to 60% wszystkich wewnątrzmiejskich przejazdów. Także w Kopenhadze rowery są powszechnym środkiem transportu: codziennie do pracy lub na uczelnię dojeżdża rowerem 45% ludności.

Zakazy wjazdu: Plakietka środowiskowa w Niemczech, opłaty za wjazd do miasta w Londynie i Mediolanie, zakaz wjazdu do Paryża dla starszych roczników aut. Wiele europejskich metropolii ogranicza ruch samochodowy w centrach miast.

 

Ameryka Północna

Koszt korków to ponad 120 mld USD

Więcej samochodów niż kierowców: W 2003 roku w USA po raz pierwszy odnotowano więcej zarejestrowanych pojazdów niż osób posiadających prawo jazdy. 

Kosztowne korki: W USA kierowcy dziesięciu miast o największym natężeniu ruchu spędzają w korkach ok. 42 godziny rocznie i wydają na to 121 mld USD, zużywając cenny czas i paliwo.

Car-pooling: Aby zmniejszyć natężenie pojazdów na drogach, w 1961 roku powstały w USA pierwsze pasy dla pojazdów przewożących wiele osób. Dziś sieć takich pasów liczy ponad 5 000 kilometrów10. Pasy High Occupancy Vehicle lub Carpool Lanes, jak nazywane jest to rozwiązanie w USA, mogą być użytkowane wyłącznie przez pojazdy, w których znajduje się dwóch, trzech lub więcej pasażerów.

 

Japonia

Najpierw miejsce parkingowe, potem samochód

W ślimaczym tempie: Samochody poruszają się po Tokio ze średnią prędkością 15 kilometrów na godzinę11. Przy sieci dróg o długości ponad 22 000 km oraz 14-procentowym udziale rowerzystów miasto posiada zaledwie 11,6 km dróg dla rowerów.

Problemy z parkowaniem: W Japonii jest 61 milionów pojazdów i zdecydowanie za mała liczba miejsc parkingowych. Dlatego w miastach takich jak Tokio samochód można kupić wyłącznie wtedy, gdy nabywca wykaże fakt posiadania miejsca parkingowego.

Samochody w wersji mini: Aby zapanować nad ruchem, wprowadzono nawet lokalną klasę pojazdów: Kei Cars. Samochody te mają długość poniżej 3,40 metra i pojemność skokową silnika nieprzekraczającą 0,66 litra.

 

Chiny

Loteria rejestracyjna

Bird view at Shanghai China. Skyscraper under construction in foreground. Fog, overcast sky and pollution. Bund (Pudong) area

Szanghaj. Fot. Bosch

Przeciążenie dróg: Pod koniec 2015 roku po chińskich drogach jeździło w sumie 279 milionów pojazdów, w tym 172 miliony samochodów.

Transport szynowy: Rząd chiński silnie promuje transport publiczny, a zwłaszcza tramwaje. W Pekinie udział pasażerów poruszających się tym środkiem transportu sięga 10 milionów dziennie (44%).

Loteria: Szanghaj wydaje miesięcznie tylko 9 000 nowych tablic rejestracyjnych. W zależności od dystryktu tablice mogą kosztować nawet 8 000 RMB, co daje w przeliczeniu ponad 10 000 EUR. Tablice rejestracyjne są często sprzedawane na aukcji osobie, która gotowa jest zapłacić najwięcej.

 

Indie

Na dwu- i trójkołowcach ku nowoczesnej mobilności

AA17a 07.17

Fot. Bosch

Wzrost: Ponad 40 miast w Indiach już dziś liczy ponad milion mieszkańców. Przy rocznym wzroście zaludnienia o 15 milionów Indie są najszybciej rozwijającym się na świecie krajem pod względem liczby mieszkańców.

Dwukołowce: Po drogach Indii porusza się ok. 125 milionów pojazdów dwukołowych. To 70% wszystkich eksploatowanych tam pojazdów.

Pionierzy: Miastu Ahmadabad udało się dzięki usprawnieniom oraz inwestycjom w infrastrukturę transportową ograniczyć ruch drogowy. Obecnie aż 58% dróg pokonywanych jest z wykorzystaniem publicznych lub nie spalinowych środków transportu.

 

Ameryka Łacińska

Kolej linowa zamiast dróg ekspresowych

Kolej linowa (1): Kolej linowa cieszy się nieustającą popularnością w chaotycznych megamiastach Ameryki Południowej. Ten środek transportu nie zajmuje wiele miejsca i kosztuje dziesięć razy mniej niż budowa metra czy drogi ekspresowej.

Kolej linowa (2): W 2016 roku ruszyła pierwsza miejska kolej linowa w Meksyku. Gondole zastępują tutaj kilka tysięcy mikrobusów. Przed Meksykiem koncepcję „powietrznych ulic“ zrealizowały już Kolumbia, Boliwia, Brazylia i Wenezuela.

Kolej linowa (3): Pomiędzy stolicą Boliwii La Paz a sąsiednim miastem El Alto znajduje się najdłuższa miejska kolej linowa na świecie licząca 10 kilometrów. Pasażerowie podróżują dzięki niej nawet o godzinę krócej, a przy okazji walczą z zanieczyszczeniem środowiska. Do 2019 roku sieć kolei linowych ma zostać rozbudowana do 30 kilometrów.

 

Materiał tekstowy i zdjęcia Bosch.

 

W ramach Diagnostyki AA dostarcza urządzenia diagnostyczne i wyposażenie warsztatów, oprogramowanie diagnostyczne i usługi szkoleniowe. Dodatkowo w kompetencjach działu znajduje się franszyza „Bosch Car Service”, największej na świecie sieci niezależnych warsztatów samochodowych zrzeszającej globalnie 16 500 warsztatów, 291 w Polsce.

Ponadto dział branżowy AA jest odpowiedzialny za 890 partnerów koncepcji warsztatowej „AutoCrew” na świecie, w Polsce – 67. Więcej informacji: pl.bosch-automotive.com, www.motobosch.pl, www.bosch-service.pl, www.akumulatorybosch.pl, www.wycieraczkibosch.pl, www.filtrybosch.pl, www.sondylambdabosch.pl, www.szkoleniabosch.pl, www.sudbosch.pl

W Polsce Grupa Bosch jest obecna od roku 1992 i jest reprezentowana przez 4 spółki: Robert Bosch Sp. z o.o., Bosch Rexroth Sp. z o.o., BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o., sia Abrasives Sp. z o.o. Bosch prowadzi w Polsce działalność w 5 lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. W 2016 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót w wysokości 5,04 mld złotych i zatrudniała ok. ok. 5 140 pracowników (na dzień 31.12.2016). Od roku 2014 Bosch corocznie otrzymuje tytuł TOP Employers Polska dla najlepszych pracodawców w kraju.

 
 

Katagoria: Motoryzacja, Porady motoryzacyjne
Słowa kluczowe: , , , , , , , ,
Opublikowano 2 miesiące temu.
Publikacja była czytana: 2718  razy.