Najczęstsze awarie układu hamulcowego

Układ hamulcowy narażony jest na awarie, których nie wolno w żaden sposób lekceważyć. Przedstawiamy, jakie objawy towarzyszą usterkom poszczególnych elementów układu.

 

Elementy zużywające się w wyniku eksploatacji

Klocki i tarcze hamulcowe narażone są na zużycie w wyniku eksploatacji, to normalne w przypadku używania ich podczas jazdy. Ostatecznie, z hamulców często się korzysta. Im bardziej agresywna jazda i trudniejsze warunki eksploatacji pojazdu, tym bardziej się zużywają. Jeżdżąc z nogą opartą na pedale hamulca, lub jazda na hamulcu podczas jazdy po górskich drogach to szybka droga do spalenia tarcz hamulcowych.

Przegrzane tarcze są podatne na korozję, a okładziny cierne szybciej się wykruszają. Nagłe schłodzenie rozgrzanych tarcz, co może nastąpić w momencie gwałtownego wjazdu w kałużę, może nastąpić zwichrowanie metalu lub pękanie tarcz, która może się rozsypać przy bardziej gwałtownym hamowaniu. Hamulce nagrzewać się będą również w wówczas, gdy zaciski hamulcowe działają nieprawidłowo, tłoczki się blokują, albo prowadnice, w których poruszają się klocki są skorodowane.

Przyczyn usterek tarcz i klocków hamulcowych należy szukać w niewłaściwej technice jazdy, w skorodowanych i zanieczyszczonych zaciskach hamulcowych, czy na skutek jazdy ze zużytymi materiałami ściernymi. Objawem usterek układu hamulcowego są hałasy, wibracje, tzw. “bicie” , smród spalenizny, nagradzające się w czasie jazdy felgi, odgłosy tarcia metalu o metal.

 

Parametry płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy ma to do siebie, że wchłania wilgoć z otoczenia, która dostaje się do układu hamulcowego przez pory gumowych przewodów hamulcowych, im więcej zaś wody znajduje się w przewodach, tym niższa temperatura wrzenia. A im niższa temperatura wrzenia, tym gorzej, bo po kilku ostrzejszych hamowaniach w krótkim czasie, płyn może się zagotować w układzie hamulcowym, a to spowoduje, że hamowanie będzie zupełnie nieskuteczne.

Kolejnym powodem, dla którego należy dbać o regularną wymianę płynu hamulcowego jest fakt, że wilgoć powoduje korozję układu hamulcowego. Miękki pedał hamulca, równocześnie występujące usterki pompy i zacisków hamulca i coraz mniejsza skuteczność hamulców w miarę ich rozgrzewania to objawy, świadczące, że płyn hamulcowy nie ma już odpowiednich parametrów.

 

Nieszczelne przewody hamulcowe

Często również dochodzi do pękania przewodów hamulcowych, na skutek korozji. Po wciśnięciu pedału hamulca, potrafią pęknąć na skutek wytworzonego ciśnienia. Przy pęknięciu przewodu hamulcowego, hamulec zapada się w podłogę, ale auto nie hamuje. Przy lekkim przepuszczaniu płynu hamulcowego przez jeden z przewodów, hamulca staje się coraz bardziej miękki, a ostatecznie, a auto przestaje reagować na próby zatrzymania. Pamiętaj, że parcieją przewody gumowe, a korozja dotyka również przewodów metalowych i miejsca łączeń. Podobne objaw, czyli pedał zapadający się w podłogę, wycieki płynu hamulcowego oraz spadek skuteczności hamowania towarzyszą awarii pompy hamulcowej.

 

Hamulec awaryjny

Hamulec ręczny również może ulec awarii, zwłaszcza, jeśli nie jest długo używany. A hamulec awaryjny służy nie tylko podczas awaryjnego hamowania, ale też zawsze podczas parkowania. Jedynym wyjątkiem są tu siarczyste mrozy, które mogą mu po prostu szkodzić. Objawami, które mogą wskazywać na awarię ręcznego są zablokowane koła i grzejące się obręcze kół, metaliczne odgłosy podczas jazdy, a przyczynami mogą być długotrwałe nie używanie i zablokowanie się mechanizmów sterujących, korozja elementów, urwana linka i niewłaściwa regulacja.

 

System ABS

Awarie systemu ABS sygnalizowane są odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. Podczas hamowania mogą blokować się koła, a pedał hamulca może stać się miękki, wówczas gdy awarii ulegną zawory ABS odpowiedzialne za rozdział siły hamowania pomiędzy koła. Mimo, że ABS to jeden z najbardziej niezawodnych układów montowanych w autach, zdarzają się jego awarie. System samodiagnozy, zintegrowany z ABS, włącza układ ABS w chwili, gdy zarejestruje odchyły od normy, a auto zaczyna hamować tak, jakby nie było wyposażone w system.

Awarii ulegają najczęściej czujniki prędkości obrotowej kół, umieszczone blisko hamulców, przy piastach kół, co naraża je na działanie soli drogowej, błota, wysokie temperatury i wilgoć. Stąd te często usterka pojawia się podczas jazdy po nierównościach czy po deszczu, czyli podczas występowania specyficznych warunków. W układzie ABS zepsuć się mogą również sterowniki, pompa hydrauliczna lub jej sterownik albo układ zaworów. Przyczynami awarii ABS są zanieczyszczenia czujników prędkości oraz przegrzanie lub mechaniczne uszkodzenie czujników.

 

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę Pomoc Drogowa Jacek Szewczyk z Gdańska zajmującą się pomocą drogową i transportem aut i maszyn.
 
 

Katagoria: Motoryzacja, Porady motoryzacyjne
Słowa kluczowe: , , , , , , , , , , ,
Opublikowano 11 miesięcy temu.
Publikacja była czytana: 1730  razy.