Nie musisz wzywać lawety – liny holownicze

Holowanie samochodów do dość rzadki epizod w życiu każdego człowieka. Z tego też względu nie zdajemy sobie często sprawy z tego, jak ważny jest sprzęt w postaci chociażby liny holowniczej. Najczęściej mamy przy sobie linę, którą zakupił poprzedni właściciel pojazdu, bądź też taką, którą kupiliśmy gdzieś w markecie na promocji. Warto jednak zrobić przegląd przed zimowymi mrozami i sprawdzić co wozimy w bagażniku i co w razie niespodziewanej awarii będzie miało pomóc nas holować.

 

Laweta?

Awarie samochodu, czy też awaryjne odpalanie pojazdu na zapych to podstawowe sytuacje, w jakich przydaje nam się linka holownicza. Zamiast tego, niepotrzebnie wzywamy lawetę, co kończy się płaceniem wysokich rachunków. Często zapominamy, że wystarczy zwykła linka holownicza i znajomy, bądź też ktoś z rodziny, kto ma chwilę wolnego czasu, sprawny samochód i chęć pomocy. Pamiętajmy, że najważniejszym wymaganiem jest fakt, że oba samochody muszą mieć sprawne hamulce, jak również musimy umieścić z tyłu trójkąt ostrzegawczy. Po spełnieniu tych punktów możemy zahaczyć auto i ruszyć w stronę najbliższego mechanika. Aby jednak zabezpieczyć się przed niespodziewanym zawodem, jaki może nas spotkać w krytycznej sytuacji upewnij się, że twoja linka holownicza jest w dobrym stanie i spełnia wszelkie wymogi.

 

Różnica jest duża

Ceny są bardzo zróżnicowane, kiedy przeglądamy strony internetowe lub chociażby asortyment sklepowy. Tak różne, jak różne są rodzaje samych linek holowniczych. Wracając do cen, to mówimy tu o przedziale wahającym się w granicach 19 – 400 złotych. Warto się więc zastanowić nad tym, która linka będzie najlepsza i jaki wpływ ma cena na jakość danego produktu.

 

Czego tak naprawdę potrzebujesz?

Rynek oferuje wiele produktów w tej dziedzinie. Na samym początku musisz więc się zastanowić, czego tak naprawdę szukasz, czy będzie to pas holowniczy, lina stalowa, a może kinetyczna? Z racji, że wiele osób nie ma pojęcia o różnicach między tymi pojęciami, przedstawiamy krótkie opisy, które mają pomóc scharakteryzować dany przedmiot i naświetlić wady i zalety poszczególnych lin.

Zaprezentujemy kolejno : pasy holownicze, plecione liny holownicze, liny stalowe i liny kinetyczne.

Pasy holownicze

Pasy holownicze wykonane są z taśm poliestrowych, które mają wytrzymałość od 6 do 7,5 tony. Mimo tego, że mają one niewielką rozciągliwość, która sięga maksymalnie 7%, to są one uznawane przez Unię Europejską za bezpieczny środek mocujący wykorzystywany w transporcie. Do zalet pasa holowniczego można z pewnością dopisać wytrzymałość, która szczególnie się objawia w sytuacji, w której najeżdża się na niego oponą (sytuacja hamowania, czy też skręcania). W przypadku zwykłej liny następuję zerwanie, natomiast pas jest na tyle trwały, że nie następuje jego przerwanie w tej sytuacji. Oprócz tego łatwiej usuwa się pas spod opony, co w przypadku liny plecionej jest bardzo utrudnione.

Pleciona lina holownicza

Lina pleciona zakończona na obu końcach hakami to tańsza alternatywa, a co za tym idzie najpopularniejsza. Dodatkowo może być to spowodowane dostępnością tego produktu, na każdej prawie stacji benzynowej. Masowe użycie tego przedmiotu nie jest jednak odwzorowaniem skuteczności, jaką niosą z sobą te liny. Jakość i trwałość sprzętu, jak wiadomo często idzie w parze z ceną. Nie możemy się więc spodziewać niezastąpionej liny za grosze. Nie chcemy sugerować, że produkt ten jest zupełnie nieprzydatny, ponieważ wiadomo, że plecionki mają swoich zwolenników – jednak są to najczęściej doświadczeni kierowcy, który nie raz już holowali niesprawny pojazd za pomocą tego sprzętu.

Stalowa lina

Liny stalowe najczęściej używane są przez kierowców tirów i rolników, rzadko stosuje się je natomiast w przypadku samochodów osobowych. Z pewnością ma to swoje przyczyny w niepraktyczności tych lin, ponieważ zajmują one bardzo dużo miejsca, a w dodatku kaleczą ręce, gdy tylko ich struktura zostanie nadszarpnięta.

Lina kinetyczna

Lina kinetyczna należy do najdroższych opcji dostępnych na rynku. Średnio kosztuje ona od 160 do 600 złotych. Przelewa się to jednak na skuteczność i wytrzymałość tego sprzętu, ponieważ siła zrywająca to około 50 000 kg, a rozciągliwość liny sięga powyżej 30%. Dlatego też służą one do dynamicznego wyszarpywania ciężarowych terenówek zakopanych na przykład w zaspach czy błocie. Holowanie tą linką auta po asfalcie jest jednak zabronione.

 

Wybór w tym przypadku jest więc dość oczywisty. Porządnym i bezpiecznym, a zarazem dość tanim wyjściem będzie zakup pasa holowniczego w profesjonalnym sklepie z takim sprzętem. Ceny co prawda są nieco wyższe, niż za liny plecione, jednak opłaca się w dłuższej perspektywie zainwestować kilka groszy więcej i zakupić porządny pas, który nie będzie jednorazowym produktem.

 

Autor artykułu:
Artykuł został przygotowany przez firmę Holowanie Pojazdów Ireneusz Zakrzewski z Warszawy specjalizującą się w holowaniu i transporcie pojazdów.
 
 

Katagoria: Motoryzacja, Porady motoryzacyjne
Słowa kluczowe: , , , , , , , ,
Opublikowano 11 miesięcy temu.
Publikacja była czytana: 1187  razy.