Pionierski skauting ŠKODY – minęło 10 lat

ŠKODA OCTAVIA SCOUT, o której pierwsze informacje trafiły do mediów latem 2006 roku, celowała w klientów aktywnych i dynamicznych, dążąc wyraźnie w kierunku coraz popularniejszego segmentu samochodów typu SUV.

 

Bazą dla OCTAVII SCOUT stała się OCTAVIA COMBI 4×4, rozchwytywana zwłaszcza w rejonach górskich Europy i już tradycyjnie wykorzystywana także przez niezliczone firmy i organizacje wymagające od kompaktowego pojazdu połączenia możliwie dużej ilości przestrzeni ze skuteczną trakcją i odpornością na bardziej wymagające warunki eksploatacji. SCOUT serwował do tego dodatkową porcję stylu i terenowych umiejętności. Odpowiednio zwiększyły się kąty natarcia i zejścia. Układ napędowy zabezpieczono od spodu solidną osłoną. Nadwozie zdobił utylitarny zestaw stylizacyjny, pełniący jednocześnie funkcję ochronną podczas przepraw poza utwardzonymi szlakami.

Oct Scout 16

Wnętrze pojazdu wyróżniały specjalne obicia tapicerskie utrzymane w tonacji SCOUT Onyx. Oryginalną, standardową, siatkowaną tkaniną można było zastąpić za dopłatą o tapicerkę typu Alcantara, kombinowaną ze skórą oraz skajem. Wyjątkowym elementem wyposażenia kabiny wersji SCOUT był – znany z rasowych pojazdów terenowych – uchwyt umieszczony na desce rozdzielczej i przeznaczony dla pasażera.

Oct Scout 19

Dostawy ŠKODY OCTAVIA SCOUT rozpoczęto w marcu 2007 roku na wybrane, choć zupełnie liczne rynki. Samochód stał się skuteczną alternatywną dla licznych pojazdów wielozadaniowych. Przekonywał równie dobrymi możliwościami trakcyjnymi w lekkim terenie punktując wyraźnie lepszą dynamiką układu jednego, stabilnością i poręcznością na co dzień, w odniesieniu do znakomitej większości modeli wciąż raczkującego segmentu SUV. OCTAVIA SCOUT powstawała w filii fabryki macierzystej we Vrchlabi – srebrny egzemplarz z silnikiem TDI, skompletowany tam w dniu 10 marca 2008 roku został dwumilionowym egzemplarzem modelu w ujęciu koncernowym, czyli nieobejmującym produkcji pionierskiego modelu noszącego tę nazwę i wytwarzanego w latach 1959-71.

Sukces outdoorowej ŠKODY OCTAVIA zachęcił producenta do prezentacji kolejnych modeli z tym przydomkiem – chociażby ROOMSTERA SCOUT (premiera także w 2007) czy FABII COMBI SCOUT (2009). Jednak w tych przypadkach lista zmian ograniczała się jedynie do zmian stylistycznych i specyfikacyjnych przy jednoczesnym pozostawieniu niezmienionej techniki, korzystającej wyłącznie z napędu osi przednich i standardowego prześwitu. Prawdziwym symbolem czeskiego a następnie międzynarodowego skautingu stała się zatem OCTAVIA, oferowana w tej ciekawej odmianie także w najnowszej, właśnie zaprezentowanej, odsłonie.

 

Dane techniczne samochodu ŠKODA OCTAVIA SCOUT 2.0FSI, 2007

  • silnik: rzędowy, czterocylindrowy, czterosuwowy; 16-zaworowy, dwa wałki rozrządu DOHC napędzane paskiem, kadłub i głowica ze stopów aluminium, system zmiennyh faz rozrządu, kolektor dolotowy o zmiennej geometrii, chłodzony cieczą, umieszczony poprzecznie z przodu, napędzający koła obu osi (Haldex II), norma emisji Euro4
  • średnica cylindra: 82,5mm, skok tłoka: 92,8 mm, objętość skokowa: 1984 ccm
  • moc maksymalna: 150 KM przy 6000 obr/min
  • maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 3500 obr/min
  • układ hamulcowy: hydrauliczny wspomagany, hamulce tarczowe obu osi, przednie wentylowane, układ p/poślizgowy
  • układ kierowniczy: przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektrohydrauliczne, bezpieczna kolumna kierownicy
  • rozmiary, dł./szer./wys.: 4581/1784/1533 mm
  • rozstaw osi: 2578 mm
  • pojemność bagażnika: 580l, maksymalna 1620 l
  • pojemność zbiornika paliwa: 55 l
  • masa własna: 1490 kg
  • czas przyspieszenia 0-100 km/h: 10 s
  • prędkość maksymalna: 200 km/h
  • liczba zbudowanych egzemplarzy: ca. 900 tysięcy wszystkich odmian OCTAVII  II generacji z nadwoziem kombi

dla ŠKODA PR Portal – Tomasz Orlik, Automobilista
fotografie – archiwum ŠKODA

 
Źródło: Škoda
 
 

Katagoria: Motoryzacja
Słowa kluczowe: ,
Opublikowano 5 miesięcy temu.
Publikacja była czytana: 1156  razy.