Życie bez glutenu – chwilowa moda czy prozdrowotna dieta-cud?

Obecnie można spotkać coraz więcej osób, które wyeliminowały ze swojej diety gluten. Powody takiej decyzji potrafią być różne – od marzeń o skutecznym zrzuceniu zbędnych kilogramów, przez problemy z układem pokarmowym, a skończywszy na zaleceniach lekarza, wynikających z obecności poważnej choroby. Czym charakteryzuje się dieta bezglutenowa i czy jej wprowadzanie bez przyczyn zdrowotnych może okazać się dla nas korzystne?

 

Zapewne wiele osób twierdzi, że tego rodzaju wybory żywieniowe to kolejny przykład przesadnej mody na zdrowe jedzenie. Można już bowiem spotkać specjalne lokale gastronomiczne, serwujące wyłącznie dania bezglutenowe. Czasem jednak wyeliminowanie pewnych składników odżywczych staje się koniecznym krokiem ku realnej poprawie stanu zdrowia. Warto więc przyjrzeć się tej kwestii, nie popadając w stereotypy. A także pamiętając, że niedostarczanie glutenu potrafi w różny sposób oddziaływać na nasz organizm.

 

Celiakia a uczulenie na gluten

Gluten to nic innego, jak mieszanina białek roślinnych. Występuje przede wszystkim w zbożach: pszenicy, życie, jęczmieniu. Wśród chorób związanych z nietolerancją glutenu możemy wyróżnić celiakię oraz alergię na gluten. Wbrew powszechnej opinii, te dwa schorzenia to zupełnie różne przypadłości. Celiakia to choroba trzewna o podłożu genetycznym – nieleczona może doprowadzić nawet do rozwinięcia się nowotworu układu pokarmowego. Natomiast alergia na gluten to lżejsza odmiana nietolerancji. Często występuje u dzieci i mija z czasem. U dorosłych uczulenie na gluten może trwać latami. W obu przypadkach leczenie polega właśnie na stosowaniu diety bezglutenowej.

 

Dieta bezglutenowa – co jeść, a czego unikać?

Osoby niejedzące glutenu nie mają łatwego życia – obecnie bowiem można go znaleźć niemal w każdym produkcie spożywczym. Na diecie bezglutenowej przede wszystkim należy unikać wszelkich produktów z pszenicy, żyta, jęczmienia czy nawet owsa. Trzeba zatem wyeliminować z jadłospisu: makarony, pieczywo, bułkę tartą, kawę zbożową, piwo, ciastka oraz gotowe produkty, takie jak sosy czy zupki instant. Na diecie bezglutenowej można natomiast spożywać m.in. kukurydzę, ryż, grykę, jaglankę, świeże warzywa i owoce, jogurt naturalny, jajka, nieprzetworzone mięso oraz ryby.

 

Wpływ diety bezglutenowej na zdrowie

Moda na jedzenie bez glutenu zaczyna się coraz bardziej rozpowszechniać. Według niektórych, przejście na taką dietę to skuteczny sposób na walkę z nadwagą, depresją czy problemami układu pokarmowego. Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę, że obecnie żyjemy w bardzo szybkim i stresującym świecie – a za nasze złe samopoczucie niekoniecznie musi odpowiadać gluten, a ogólnie niezdrowy, siedzący tryb życia.

Natomiast bez wątpienia przejście na dietę bez glutenu może nam pomóc we wprowadzaniu do codziennego menu nieco zdrowszego pożywienia. Nie będziemy już objadać się słodkimi bułkami czy fast foodami. Ponadto, nie da się ukryć, że jedzenie bezglutenowe jest droższe, co potrafi skutecznie odstraszyć przed zakupem dużych ilości ciastek czy innych słodyczy. Skończenie z podjadaniem na pewno korzystnie wpłynie na nasz organizm i może nawet pozwolić schudnąć. Jednak wspomniana dieta ma też swoje minusy. Trzeba pamiętać, że osoby niejedzące glutenu mogą mieć problemy z niedoborem żelaza, witamin z grupy B czy też innych minerałów.

Dieta bezglutenowa to bez wątpienia skuteczna metoda do walki z celiakią czy alergią na gluten. Jeśli jednak nie mamy zdiagnozowanej żadnej z tych chorób, należy ostrożnie i rozważnie wprowadzać zmiany w żywieniu. Każda dieta eliminacyjna może bowiem niekorzystnie wpłynąć na nasze zdrowie. Jeśli usuniemy gluten z naszego codziennego jadłospisu, powinniśmy zadbać o dostarczenie do organizmu wszystkich niezbędnych witamin i minerałów. Dieta bezglutenowa to nie dieta-cud, ale może być dobrym pierwszym krokiem do lepszego samopoczucia.

Źródło: kreatywna.pl

 
 

Katagoria: Porady zdrowotne, Rodzina
Słowa kluczowe: , , , , ,
Opublikowano 3 miesiące temu.
Publikacja była czytana: 1527  razy.