13. tydzień ciąży to początek II trymestru. Za Tobą już nudności, wymioty i uczucie ciągłego zmęczenia, a od porodu dzielą Cię jeszcze ok. 24 tygodnie. Zastanawiasz się, jakie zmiany zajdą na tym etapie w Twoim organizmie? Oto najbardziej charakterystyczne objawy, które nie powinny Cię martwić.

 

Gdy rozpocznie się 13. tydzień ciąży, zauważysz, że Twoje ciało reaguje na rozwijające się w nim nowe życie nieco inaczej niż na samym początku. Przede wszystkim możesz się spodziewać, że uciążliwe poranne nudności i senność ustąpią, a w ich miejsce pojawi się nadmiar energii. Jak potwierdza wiele młodych mam, to właśnie II trymestr jest najpiękniejszym okresem ciąży – spożytkuj go zatem najlepiej, jak potrafisz.

 

Możliwe dolegliwości

W 13. tygodniu ciąży Twoje dziecko ma już ok. 7 cm długości, czyli wielkością przypomina całkiem sporą mandarynkę. Oznacza to, że możesz się spodziewać przede wszystkim mocniejszego nacisku na pęcherz, przez który będziesz musiała nieco częściej odwiedzać toaletę – tak będzie już do samego końca ciąży.

Inne dolegliwości, które mogą Ci towarzyszyć, to:

  • lekko przyspieszone bicie serca (powodem jest fakt, że Twój organizm zmienia się pod wpływem ciąży i zaczyna w nim krążyć więcej krwi),
  • bóle więzadeł,
  • spadek libido (powróci mniej więcej wraz z początkiem III trymestru),
  • ciemnienie pieprzyków, brodawek sutkowych oraz piegów,
  • duszność i lekkie problemy ze złapaniem oddechu,
  • obfita wydzielina z pochwy,
  • nadmierne wydzielanie śliny.

Objawy te nie powinny budzić Twojego zaniepokojenia, ponieważ wynikają m.in. ze zmian hormonalnych oraz przygotowań organizmu do tego, aby jak najlepiej „ugościć” rozwijające się dziecko.

 

O tym powinnaś pamiętać

Jeśli rozpoczął się 13. tydzień ciąży, to zapewne masz już za sobą genetyczne badanie USG wykonywane zazwyczaj pod koniec I trymestru. Jeżeli jeszcze się na nie nie zgłosiłaś, pozostało już niewiele czasu – przeprowadza się je tylko do końca 14. tygodnia. Dodatkowo możesz się też zdecydować na test PAPP-A (tzw. test podwójny), czyli nieinwazyjne badanie, którego celem jest diagnostyka w kierunku ewentualnych wad płodu.

II trymestr ciąży to również okres, w którym warto pamiętać o uprawianiu sportu – oczywiście w rozważny i bezpieczny sposób. Nadmiar energii możesz spożytkować na pływanie lub spacery, dobrym rozwiązaniem będą też specjalne zajęcia sportowe dla ciężarnych, np. joga czy fitness. Aktywność na tym etapie ciąży może Ci również pomóc ustrzec się przed nadmiernym przyrostem masy ciała i – w konsekwencji – szybciej powrócić do formy po porodzie.

Pamiętaj też, aby unikać podnoszenia ciężkich przedmiotów i pozostawać pod regularną kontrolą ginekologa. Na kolejne wizyty powinnaś się zgłaszać mniej więcej co 3-4 tygodnie lub zgodnie z zaleceniami specjalisty.